سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زبان برنامه نویسی مناسب برای طراحی وب

شناخت با لهجه‌های مفسری
شاید بهتر باشد طراحی سایت خودرو  این مورد را به این شکل مطرح کنیم که تفاوت در میان گویش‌های اپ نویسی مفسری با لهجه‌های کامپایلری چه میباشد؟ در یک گزاره می بایست اظهار کرد فعالیت هر دو سبک این لهجه‌ها ترجمه و پردازش میباشد! اما هر مورد با روشی مختلف این عمل را انجام می دهند که مزایا و معایب خاص خویش را دارا‌هستند.

مجموعاَ به لهجه هایی تفسیرشونده یا این که Interpreted می گوییم که سورس کد آنها به طور یکباره کامپایل (پردازش، ترجمه و اجرا) نمیشود بلکه هرخط از کد آن بوسیله اپ‌های مفسر یا این که تفسیرکننده (Interpreter) به طور خط به خط محاسبه و آنگاه تعبیر و اجرا می شوند.

نحوه ترجمه و اجرای مفسر برای سورس کدی که از جمله در چهل خط درج شده میباشد بدین شکل میباشد که خط اولیه آن را اخذ می‌نماید و بعد از ترجمه به گویش ماشین، درصورتی که که آن خط از سورس سوای نادرست اجرا گردیده باشد، به خط بعدی می‌رود و مقدار متغیر در آن خط را ذخیره می‌نماید. این مراحل را خط به خط انجام می دهد تا به طور بدون نقص مجموع سورس کد آن را ترجمه و اجرا نماید.

شایسته ترین نمونه برای فهم شیوه کارکرد لهجه‌های مفسری ، در لحاظ دریافت کردن مربی فرنگی گویش یک مجموعه فوتبال میباشد که برای رابطه با بازیکنان خویش نیاز به یک ترجمه کننده فارسی گویش دارااست. به عنوان مثال ترجمه کننده کارلوس کیروش (مربی دیرین گروه ملی) را در حیث بگیرید. وقتی که کیروش یک یا این که یک سری پاراگراف کوتاه میگوید، مکث می‌نماید تا معنی کننده آنها‌را اخذ و آن‌گاه ترجمه نماید. وقتی که ترجمه آنها به آخر رسید در انتظار میماند تا جمله ها تازه را از وی اخذ و مجددا ترجمه نماید. مفسر‌ها هم به همین شکل فعالیت می‌نمایند.

همان طور که اشاره شد، لهجه PHP به طور مفسری کدها را ترجمه و اجرا می‌نماید. گویش‌های مفسری نسبت به لهجه‌های کامپایلری کندتر میباشند اما در قبال عملیات دیباگ کردن یا این که خطایابی آن ها ریلکس‌خیس شکل می گیرد. از طرفی کالا آخرین لهجه‌های مفسری برخلاف لهجه‌های کامپایلری که یک خروجی واحد ارائه میدهند سورس کد مندرج میباشد.

شناخت با لهجه‌های کامپایلری
به گویش هایی کامپایل گردیده یا این که Compiled می گوییم که مجموع سورس کد آنها به طور یکباره کامپایل میگردد و بعداز این فعالیت خروجی آنها به طور یک اپلیکیشن غیروابسته در چنگ مخاطب قرار می گیرد. در واقعیت کامپایلر کدهای درج شده بوسیله استفاده کننده را پس از آزمایش، به کدهایی فشرده و قابل ادراک برای سیستم تبدیل می‌نماید که به طور سریع اجرا میشوند.

در نحوه کامپایلری، مثلا در حالتی‌که سورس کدی در چهل خط مندرج باشد، مجموع کدهای آن به طور یکجا اخذ و ترجمه میگردند و در غایت یک فولدر خروجی به استفاده کننده تحویل می دهد. برای اجرای خروجی گویش‌های کامپایلری دیگر نیازی به اجرای دوباره این عملیات (کامپایل شدن) نیست. فولدر‌های با پسوند exe که به طبع با آنان راز و فعالیت داشته اید مثالی از خروجی لهجه‌های کامپایلری می باشند. سرعت گویش‌های کامپایلری از لهجه‌های مفسری بیشتر میباشد البته از طرفی دیگر دیباگ و خطایابی آنها نسبت به لهجه‌های مفسری دشوارتر به حساب می‌آید.

درصورتی که بخواهیم سعی گویش‌های کامپایلری را در قالب یک نمونه معمولی ارزیابی کنیم، با فرض اینکه متنی که به لهجه فرنگی نوشته میگردد کدهای اپلیکیشن نویسی باشند Google Translate شایسته ترین نمونه برای در حیث به دست آوردن میباشد. در Google Translate همان طور که چشم اید نخست مجموع گزاره درج شده را اخذ می گردد و بعد آن را به طور یکباره ترجمه می‌نماید و به مخاطب تحویل میدهد که‌این مراحل شبیه شیوه کارایی گویش‌های کامپایلری میباشد.

شناخت با تفاوت گویش‌های سمت سرور و سمت مخاطب
به لهجه هایی سمت مخاطب یا این که Client-side میگوییم که در مرورگر استفاده کننده پردازش و اجرا می شوند. از جمله جاوا اسکریپت در مرورگر مخاطب اجرا می شود براین اساس جزو گویش‌های سمت مخاطب محسوب میشود. از آنجایی که‌این نوع گویش‌های نرم‌افزار نویسی در سیستم مخاطب پردازش میشوند، hardware و نوع سیستم مخاطب قادر است در سرعت اجرای آنان تاثیرگذار باشد.

ولی لهجه هایی مانند PHP در سرور (مرتبط با تارنما) پردازش و اجرا و در غایت خروجی آن به سوی مخاطب ارسال میشود. به همین استدلال به لهجه هایی مانند PHP سمت سرور یا این که Server-Side می گوییم. از آنجایی که پی‌اچ‌پی در سمت و سوی سرور اجرا می شود، برای برقراری رابطه فی مابین استفاده کننده و سرور نیاز قابل انعطاف افزاری دارااست که به آن اینترنت سرور می گوییم.

نکته :
سرور یک سیستم دشوار افزاری میباشد که یک وبسایت روی آن اجرا می گردد اما اینترنت سرور قابل انعطاف افزاری میباشد که وظیفه رئیس درخواست‌ها و داده ها را در‌این سیستم مشقت بار افزاری بر عهده داراست. همینطور اصطلاح نرم‌افزار سرور به معنای اپلیکیشن یا این که اینترنت سایتی میباشد که به وسیله ما درج شده میباشد.