سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زبان های برنامه نویسی

ولی طراحی سایت خودرو دیده شما خیلی شل میفهمه که کلیه چیز به سه رنگ برمیگرده، پس نباید معاش انقدر مشقت بار باشه، درسته؟ درسته. سس و لس به شما اذن میدن سه عدد متغیر تمجید فرمائید و توی مجموع تارنما صرفا به اون متغیر ها اشاره نمایید. صاحب کار هم که اظهار کرد رنگا رو عوض کن تنها سه خط کد رو عوض می‌کنید و کل. حتی پر‌نور و بدون‌نور کردن رنگا هم متغیرهای تازه نمی خواد، طبق همون سه متغیر و با یاری توابع داخلی سس و لس میتونید تغییرات متعددی روی رنگا بدید. جدید این تنها قسمت بسیار کوچکی از اقتدار سس و لس می باشد.

ولی چطوری عمل می کنن؟ فولدر سس و لس رو مکان css میذارید؟ خیر. شما اولیه به‌این زبونا استایل هاتون رو مینویسید و زمانی کارتن تموم شد با یه مبدل اونا رو به css های آخرین تبدیل میکنید. در صورتی نیاز به تغییر تحول داشتید، لس یا این که سس رو تغییر و تحول میدید و مجدد کامپایل می کنید. به همین خیال و خاطر به اینا میگن preprocessor.
در صورتی توی ساخت وب سایت دور از شوخی میباشید و قراره پروژه های بدون شوخی و پهناور انجام بدید سفارش میکنم مطلقا با سس و لس فعالیت فرمایید.


تکنولوژی JavaScript
جاوا اسکریت یه هنگامی برای این بود که هنگامی یه نفر میاد توی وبلاگت یه پیغام بدی بگی \"به بلاگ اینجانب خوش آمدید\" و زمانی میخواد برگه رو ببنده (اون وقتا تب هم نبود که تب رو ببنده!) یه پیام بدی که \"تو رو پروردگار بازم بیا\" دست‌کم به کارگیری عمده ش توی جمهوری اسلامی ایران این بود.
توی وب سایت های فرنگی هم خبر متعددی از جاوا اسکریپت نبود. حتی تایید اعتبار فرم ها اکثرا طرف سرور و با php و asp انجام می‌شد. پاره ای پیش از ورود jquery و با معرفی شدن تکنیک ajax بود که جاوا اسکریپت دور از شوخی خیس دریافت شد و به خیال ساپورت مختلف مرورگرها کتابخونه های متعددی به وجود اومد که در رابطه شون توی قسمتای بعدی توضیح میدم.
و به صورت خاص یه مساله سبب شد جاوا اسکریپت بدجوری دور از شوخی گرفته بشه و اونم رقابتی بود که راز سرعت اجرای جاوا اسکریپت توی مرورگر ها صورت گرفت و حاصلش موتور v8 گوگل بود که توی کروم و خیلی جاهای دیگه به کار گیری میشه. پیش از این سرعت جاوا اسکریپت تنها برای کارای بسیار ابتدایی و محدود قابل اعتماد بود.
یک کدام از دیگه از چیزایی که آخر و عاقبت جاوا اسکریپت رو عوض کرد nodejs بود. موتوری که از v8 گوگل به کار گیری میکنه و جاوا اسکریپت رو بیرون از بروزر اجرا میکنه و بهش امکان هایی مثل دسترسی به فایلها رو اضافه میکنه.
این یعنی دیگه می تونید از جاوا اسکریپت به مکان php و asp و ruby و پایتون، برای تایپ کردن اپلیکیشن های سمت سرور به کارگیری فرمائید. یا این که به مکان ++C و سی شارپ و جاوا، برای تایپ کردن اپلیکیشن های کراس پلت فرم ازش به کار گیری نمائید.
برخی از اپ هایی که توی همین شبکه باهاشون آشنا می شیم با جاوا اسکریپت (با لهجه هایی که بهجاوا اسکریپتکامپایل میشن و گشوده با اونا هم آشنا می شیم) نوشته شدن.

در حالتی که ازجاوا اسکریپت به کار گیری می‌کنید موارد ذیل رو بدونید:
- جاوا اسکریپت هیچ ربطی به جاوا نداره غیر از اسمی که به غلط نحوه نهاده گردیده، خیر مالکشون یکیه، خیر سینتکسشون یکیه، خیر سمنتیک و ساختارشون یکیه، انقدر بی شباهتن که معنایی نداره فرقاشون رو لیست کنم.
- هرچند جاوا اسکریپت هنوز مهربونه و میشه باهاش alert اعطا کرد، ولی دیگه واسه خودش کسی گردیده و جا داره شما هم دورازشوخی بگیریدش و خوب با مفاهیم توسعه یافته ش آشنا بشید.
- جاوا اسکریپت یه گویش شیءگراست ولی در شرایطی که با جاوا یا این که سی شارپ عمل کردید، می بایست تمجید خیلی متفاوتی رو از شیءگرایی باهاش آشنا بشید.
- نهایتا این رو بدونید که جاوا اسکریپت بسیار بسیار بد استعمال میشه معمولا و بسیار بدتر از اون ادراک گردیده، حتی بیرون از کشور ایران. پس درپی یه مرجع خوب برای فراگیری باشید.


JQuery
به غیر از گویش های css و html که جز المان های مایحتاج برای طراحی وب سایت محسوب می‌شوند، برای متحرک سازی شیت و یه پاره ای پویا کردن وبسایت احتیاج به زبانی مثل جاوا اسکریپت یا این که کتابخونه هاش داریم.
در واقع جی کوئری یک کتابخونه جاوا اسکریپته و هدفش اینه که بتونیم از جاوا اسکریپت ریلکس خیس به کار گرفت. مقصود این بوده که با به کارگیری از یک کتابخونه قادر خیلی کمتر کد بنویسیم و در ازای شغل های متعددی رو انجام بدیم که‌این عمل رو بوسیله چندین توابع از قبلی تعریف‌و‌تمجید گردیده و سلکتور های توسعه یافته انجام میده. ولی در هر شکل جدای از جاوا اسکریپت وجود ندارد. برای استعمال ازجی کوئری به طبع بایستی پیش مسئله ای از جاوا اسکریپت داشته باشید و دستورها مهم آن را بدونید.
کدنویسی با جی کوئری این مزیت رو داره که با تایپ کردن کمترین دستورها و تعداد خط، تغییرات متعددی در ورقه میتونیم به وجود بیاریم .jQuery این بضاعت رو داره که برنامه خردسالان و بقیه شغل های متحرک سازی رو پوشش بده. یک کدام از دیگه از مزایای جی کوئری سازش آن با کلیه ی مرورگرها و قابلت کدنویسی سریع خیس و ریلکس خیس میباشد.
درواقع نسبتاً اینترنت سایتی رو پیدا نمیکنید که از جی کوئری به کار گیری نکرده باشه.

جی کوئری

 

تکنولوژی PHP برای نرم‌افزار نویسی وبسایت
تکنولوژی اپلیکیشن نویسی تارنما که خیلی مدت ها پیش، اپلیکیشن نویسی پایین اینترنت دغدغه های متعددی داشت. زبونایی مثل perl هم چندان سینتکس جذابی نداشتن. یه آقایی برای وب سایت فردی خودش تکنولوژی php رو پباده سازی کرد. به همین استدلال این گویش مشابه perl بود البته بی آلایش خیس، محدودتر و بی قاعده خیس.
از اونجایی که‌این زبون بی آلایش بود و منحصر تولید تارنما بود و بدون‌پول بود، خیلی زود مشتری های خودش رو پیدا کرد و یکسری توشه دستکاری شد تا مشکلاتش برطرف بشه. به ندرت شیءگرایی هم بدین زبون اضافه شد و توی ورژن آخرش seo های خیلی دور از شوخی توی سرعت اجراش انجام شده.
همون قدر که دربین مایکروسافت و اپل، ویندوز و لینوکس، فیفا و پس، پپسی و کوکا و استقلال و پرسپولیس مشاجره وجود داره، در میان php و asp هم مشاجره وجود داشته مدام. هرچند گویش های دیگه ای مثل ruby و python و جاوا و جدیدا nodejs هم برای نرم افزار های پایین اینترنت به فعالیت میره، البته این بحث به ظاهر دیدنی تره.
در‌صورتی‌که تاءمل کردید اینجانب در رابطه این گفت و گو نظری میدم نادرست میکنید1من پیش مخالفای php از php دفاع می‌کنم و پیش مخالفای asp از asp. زیرا اساسا عالم رو سیاه و سپید دیدن صحیح وجود ندارد و هر چیزی نکات مثبت و منفی داره که بایستی اونا رو در کنار هم رویت کرد. و به صورت خاص این مقایسه به یکسری عامل غلطه، اولیش اینه که php یه زبانه ولی asp یه چارچوبه. پس مقایسه سیب و پرتقاله.
واسه php کادر ورک های مختلفی وجود داره مثل Zend یا این که Laravel و... . خلاصه با آموزش گویش php می تونید هر نوع اینترنت سایتی رو ساخت‌و‌ساز فرمائید.